Koncepcja pracy przedszkola
KONCEPCJA PRACY „BAJKOWEGO” PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 8 w POLICACH
AKTUALNA PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja pracy „ Bajkowego” przedszkola Publicznego nr 8 w Policach została opracowana w oparciu o:
- 1. Ustawa z dn. 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe
- 2. Ustawa o systemie oświaty z dn. 7 września 1991r.
- 3. Rozporządzenie MEN z dn. 14 lutego 2017r.
- 4. Rozporządzenia MEN z dn. 11 sierpnia 2017r.
- 5. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 25 sierpnia 2017r.
- 6. Statutu „ Bajkowego” Przedszkola Publicznego nr 8 w Policach
- 7. Konwencji Praw Dziecka
MISJA PRZEDSZKOLA
Każde dziecko jest dla nas ważne. Robimy wszystko, aby czuło się akceptowane i bezpieczne, wspieramy go w poznawaniu siebie i świata. Pragniemy , w każdym dziecku rozbudzić ciekawość świata i ludzi. Chcemy wychować młodego człowieka z bogatą wyobraźnią twórczą, zdolnego do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwartego na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowego szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiązań.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązku szkolnego. Znające siebie i swoje możliwości, akceptujące odrębność innych, potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji, dążące do osiągnięcia sukcesu.
Zajęcia wychowawczo- dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania, przyswajają ważne umiejętności przydatne w życiu dorosłego człowieka.
Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości.
Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane. Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
Przedszkole rozpoznaje specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i udziela profesjonalnej pomocy psychologiczno- pedagogicznej przy współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
Przedszkole w swojej pracy kieruje się podstawami prawnymi- szczególnie Konwencją o Prawach Dziecka i podstawa programową przedszkola oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi.
Praca przedszkola podlega ewaluacji, a formułowane i wdrażane wnioski służą do doskonalenia jakości pracy.
PRIORYTETY PRZEDSZKOLA
- Rozpoznajemy i zaspokajamy indywidualne potrzeby każdego dziecka z zastosowaniem odpowiednich metod i narzędzi diagnozy.
- Realizujemy procesy edukacyjne z uwzględnieniem możliwości dziecka.
- Stosujemy nowoczesne metody pracy sprzyjające rozwojowi twórczego myślenia oraz umiejętności społecznych niezbędnych w nowoczesnym społeczeństwie.
- Aktywnie współpracujemy z rodzicami dzieci włączając ich w realizację założeń koncepcji.
- Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym – partnerami przedszkola poszerzając ofertę edukacyjną przedszkola i organizując dzieciom różne sytuacje edukacyjne ważne dla ich rozwoju.
- Doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej jest ukierunkowane na podnoszenie jakości pracy z dzieckiem, a także wspomaga nauczycieli w rozwoju zawodowym.
- Realizacja zadań przedszkola jest analizowana, poddawana ewaluacji wewnętrznej, a wnioski formułowane na jej podstawie będą wdrażane w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- Wszystkie podmioty przedszkola są aktywnie angażowane w działania ewaluacyjne, opinia rodziców będzie systematycznie analizowana , a wnioski prezentowane społeczności przedszkola.
- Doskonalimy proces adaptacji dziecka w przedszkolu.
- Rozwijamy bazę przedszkola- w szczególności modernizujemy ogród zabaw dla dzieci.
PRIORYTETY ROZWOJU NA LATA 2018 – 2022
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w programach pracy na poszczególne lata szkolne.
„TWÓRCZY PRZEDSZKOLAK”
Zadanie:
Wzbogacenie oferty edukacyjnej poprzez stosowanie aktywizujących metod nauczania. Wspieranie aktywności i kreatywności dziecka, stymulowanie rozwoju dzieci poprzez kształtowanie predyspozycji i uzdolnień.
Cele:
Dziecko realizuje działania na rzecz własnego rozwoju- nauczyciele tworzą warunki do podejmowania przez dzieci różnego rodzaju inicjatyw, rozwijają aktywność i inwencję twórczą.
- pobudzanie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję i sferę uczuciowo- intelektualną,
- rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli w twórczości i aktywności własnej,
- kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata oraz uwrażliwianie na jego piękno,
- wzbudzanie przeżyć estetycznych.
Działania:
- Stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracji do podejmowania działań twórczych.
- Tworzenie warunków do podejmowania działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji, aranżacji sal przedszkolnych.
-kąciki plastyczne, teatralne, skrzynie skarbów, ekspozycje prac dzieci w salach i na terenie całej placówki,
- Bezpośrednie obcowanie ze sztuką:
– koncerty muzyczne, teatrzyki w przedszkolu, wyjścia do teatru, kina, wystawy i pokazy sztuki ludowej,
- Udział w akcjach organizowanych przez środowisko lokalne, akcjach o zasięgu ogólnopolskim
„SPRAWNOŚĆ RUCHOWA WARUNKIEM WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECKA”
Zadania:
Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka z uwzględnieniem różnorodnych form ekspresji ruchowej.
Cele:
- Rozwijanie sprawności ruchowej;
- Wspieranie rozwoju psychomotorycznego poprzez twórcze metody pracy;
- Pobudzanie inwencji i wyobraźni twórczej w aktywnym przeżywaniu ruchu przez eksperymentowanie, odkrywanie, wyrażanie własnej indywidualności;
- Kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia.
Działania:
- Wykorzystywanie różnych metod, form i środków do zdobywania doświadczeń w zakresie ruchu
- Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu poprzez:
- Prowadzenie ćwiczeń metodami twórczymi;
- Prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych przy dźwiękach muzyki;
- Organizowanie spacerów, wycieczek i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu;
- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej poprzez:
- Różnorodność stosowanych metod i form pracy z dziećmi;
- Wykonanie i stosowanie atrakcyjnych rekwizytów i kąciki sportowe;
- Wystawy osiągnięć sportowych dzieci
- Wykorzystywanie i sukcesywne wzbogacanie bazy materialnej przedszkola w sprzęt sportowy oraz pozycje biblioteczne o tematyce sportowej;
- Opracowanie autorskiego projektu i programu stymulującego rozwój aktywności ruchowej dziecka.
„PRZEDSZKOLAK W ŚWIECIE PRZYRODY I EKOLOGII”
Zadania:
Kształtowanie opiekuńczej postawy dziecka wobec roślin i zwierząt oraz ukazanie walorów estetycznych, harmonii panującej w przyrodzie i znaczenia przyrody w życiu człowieka.
Cele:
- Zapoznanie dzieci z różnymi środowiskami przyrodniczymi;
- Kształtowanie opiekuńczej postawy wobec roślin i zwierząt;
- Kształtowanie postawy odpowiedniego zachowania się na łonie natury;
- Uwrażliwienie na piękno przyrody i otoczenia;
- Zapoznanie dzieci z procesami i zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie;
- Przekazywanie wiedzy na temat życia i zwyczajów wybranych gatunków zwierząt;
- Kształtowanie postawy proekologicznej.
Działania:
- Tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z przyrodą poprzez wyjścia do ogrodu przedszkolnego, spacery, wycieczki;
- Prowadzenie ogródków przedszkolnych przez każdą grupę;
- Organizowanie zabaw badawczych w przedszkolu z wykorzystaniem materiału przyrodniczego;
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych, dzielenie się spostrzeżeniami, tworzenie prac plastycznych na ich podstawie;
- Prezentacja filmów o tematyce przyrodniczej i ekologicznej;
- Tworzenie grupowych zielników;
- Opiekowanie się ptakami, dokarmianie ich zimą;
- Hodowla roślin doniczkowych, prowadzenie kącików przyrody;
- Organizowanie konkursów przyrodniczych dla dzieci i rodziców;
- Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt;
- Przeprowadzenie zbiórki zużytych baterii;
- Prowadzenie gier i zabaw o tematyce ekologicznej;
- Zachęcanie rodziców do współpracy na rzecz przedszkola i ochrony środowiska (np. przynoszenie cebulek, nasion, wspólne sadzenie roślin, robienie karmnika);
- Wzbogacenie bazy bibliotecznej przedszkola o pomoce dydaktyczne, lupy, mikroskopy itp.;
- Opracowanie projektów i programów o tematyce ekologicznej.
„PRZEDSZKOLAK PRZYSZŁYM CZYTELNIKIEM”
Zadania:
- Rozwijanie zainteresowania książką oraz tworzenie warunków i dostarczanie okazji do kształtowania postaw czytelniczych u dzieci przedszkolnych.
Cele:
- Rozwijanie wrażliwości dzieci na żywe słowo i tekst.
- Poszerzanie słownika czynnego dzieci.
- Rozwijanie emocjonalnego stosunku do literatury oraz zainteresowań i wrażliwości.
Działania:
- Wprowadzenie codziennego czytania bajek dzieciom przez n-ki oraz zaproszonych gości ( rodzice, osoby znaczące w środowisku)
- udział w różnorodnych przedstawieniach: * teatrzyki kukiełkowe * teatr „żywego aktora” * teatr amatorski – zabawy w teatr
- organizowanie kącika książki w sali przedszkolnej,
- udział dzieci w uroczystościach przedszkolnych, na których prezentują swoje umiejętności (recytacja wierszy, inscenizacje itp.)
- słuchanie bajek na płytach CD, kasetach, itp.
- uczęszczanie na wystawy tematycznie związanych z bajkami, teatrem
- wzbogacanie kącików teatralnych o rekwizyty ( pacynki, kukiełki, stroje)
- wykonywanie różnorodnych kukiełek, sylwet przez dzieci
- organizowanie wycieczek do biblioteki, księgarni
TRADYCJE I ZWYCZAJE PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole przez wiele lat wypracowywało zwyczaje i tradycje, które pielęgnujemy i wzbogacamy. Są one źródłem radości i uśmiechu dzieci, rodziców i całego personelu placówki, jak również stanowią ważny element w procesie wychowania. Najistotniejszym celem organizowania uroczystości jest: rozwijanie sprawności intelektualnych i fizycznych, kształtowanie postaw społecznych i moralnych, zacieśnienie więzi poprzez zbliżenie środowiska przedszkolnego i rodzinnego naszych wychowanków, a także uaktywnienie różnorodnych form współpracy ze środowiskiem lokalnym. Dzięki mim dzieci mają okazję do zabawy i zaprezentowanie swoich umiejętności. Uczestnicząc w ich organizacji nabierają doświadczeń.
- Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej
- Dzień Przedszkolaka
- Pasowanie na przedszkolaka
- Dzień Postaci z Bajek
- Dzień Pluszowego Misia
- Spotkanie Mikołajkowe
- Jasełka i uroczysta wigilia
- Bal Noworoczny
- Przegląd teatrzyków dziecięcych
- Dzień Babci i Dziadka
- Powitanie Wiosny
- Festiwal piosenki angielskiej
- Dzień Rodziny
- Dzień Dziecka
- Uroczyste pożegnanie starszaków
W uroczystości te wplecione są również cykliczne spotkania biblioteczne oraz takie, które wynikają ze współpracy z Policją, Strażą Pożarną czy Sanepidem. Bardzo chętnie włączamy się również w różnego rodzaju akcje charytatywne: zbieranie nakrętek, „ Góra grosza”, a lokalnie w „ Akcję sprzątania świata”. Zwyczajem każdej grupy są także warsztaty z rodzicami, które odbywają się w okresach poprzedzających Święta Wielkanocne czy Bożego Narodzenia.
CELE GŁÓWNE
- Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
- Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
- Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
- Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.
- Procesy zachodzące w przedszkolu.
- Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
- W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
- Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego
i lokalnego. - Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
IV Zarządzanie przedszkolem.
- Zarządzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętą koncepcją rozwoju.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Realizacja założeń reformy oświatowej.
- Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych
i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci. - Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo-kształcącej, a także atrakcyjną ofertę edukacyjną.
- Realizacja programu wychowawczego uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
- Wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.
- Realizacja programów autorskich uwzględniających edukację kulinarną, zdrowotną, patriotyczną i europejską.
- Promowanie zdrowego stylu życia dziecka w domu i w przedszkolu – realizacja programu profilaktycznego.
- Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji
i wychowania dzieci. - Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
- Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie miasta,
- Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.
SPOSOBY MOTYWACJI DZIECI
Stosowane nagrody:
– pochwała indywidualna,
– pochwała przed całą grupą,
– pochwała przed rodzicami,
– przydział funkcji.
Stosowane kary:
– brak nagrody,
– upomnienie ustne,
– czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
– chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
– poinformowanie rodziców o zachowaniu.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
– przeprowadzenie diagnozy wstępnej, śródrocznej i końcowej
– szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
– informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej, śródrocznej końcowej
– półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
– bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
– przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
- teczek prac i innych dokumentów,
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- albumów, kronik,
- materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
- rozmów.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- ankiet,
- rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- obserwacji zajęć
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
i wychowania, - nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
- na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
- informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
- nauczyciele przekazują informację rodzicom o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaję się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
ZASADY PRACY
Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
- Zasada indywidualizacji
- Zasada integracji
- Zasada wolności i swobody działania
- Zasada zaspokajania potrzeb dziecka
- Zasada aktywności
- Zasada organizowania życia społecznego
METODY PRACY
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane będą metody aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.
Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń;
- metoda kierowania własną działalnością dziecka;
- metoda zadań stawianych dziecku;
- metoda ćwiczeń utrwalających.
Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz;
- osobisty przykład nauczyciela;
- udostępnianie sztuki/ dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystyczne utwory literackie, koncerty muzyczne.
Metody słowne:
- rozmowa;
- opowiadanie;
- zagadki;
- objaśnienia i instrukcje;
- sposoby społecznego porozumiewania się;
- metody żywego słowa.
Nowatorskie toki metodyczne:
- Pedagogika Zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
- Opowieść ruchowa
- Gimnastyka ekspresyjna R.Labana
- Metoda K. Orffa
- Gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- Metoda prof. Gruszczyk- Kolczyńskiej „ Dziecięca matematyka”
- Metody aktywizujące
- Relaksacja
- Elementy odimiennej nauki czytania I. Majchrzak